Elcykler spiller en stadig større rolle i transportelektrificeringen, og mange ser dem nu som et værktøj til at reducere biltrafik og luftforurening. Byer som Denver i USA tilbyder rabatter på elcykler for at fremme denne bæredygtige transportform. Elcykler er også velegnede til at bevæge sig rundt i byer som Amsterdam, hvor de supplerer den allerede stærke cykelkultur. De er en del af en holistisk mobilitetsløsning, der kan hjælpe med at reducere emissioner og forbedre bylivet.
https://youtu.be/6HZ2Wy_LECw
I USA er stater, byer og forsyningsvirksomheder begyndt at tilbyde kuponer eller rabatter for at hjælpe beboere med at købe elcykler. Nogle steder kombinerer disse programmer med nye bestræbelser på at udvide cykelstier og forbinde cykelkorridorer.
Denvers nye program, der giver rabatter på elcykler, har været meget populært. Denver-borgere kan få rabatter på $400 til $1.700, når de køber en elcykel. Denne måned blev den seneste pulje på 400 kuponer revet væk af borgere blot minutter efter, at de blev lagt op på byens portal. Programmet startede første gang i april i år og er nu i sin femte runde. Selv Grace Rink, Denvers klimachef, blev overrasket over effekten af tilskudsprogrammet og så det som en måde at hjælpe Denver med at nå sine klimamål og reducere luftforurening. Mens lokale samfund tager flere skridt mod mål om netto-nul-emissioner, bliver byen i stigende grad set som en rollemodel for resten af landet. 🚴♂️
Denver’s initiativ stammer fra en afstemningsforanstaltning i 2020, hvor beboere godkendte en 0,25% salgsafgiftsstigning for at yde $40 millioner i finansiering til klimahandling hvert år med henblik på at bevæge byen mod sit mål om netto-nul-emissioner inden 2040. Da Climate Action, Sustainability og CASR først lancerede programmet, modtog de over 3.000 ansøgninger på blot få uger. Efterspørgslen var så stor, at byen justerede sin tilgang og nu tilbyder et begrænset antal rabatkuponer på månedlig basis.
Hvad gør Denver så unik? Mens kun en håndfuld statslige og lokale programmer tilbyder e-bike-subsidier på landsplan, skiller Denver’s program sig ud af to grunde. For det første er kuponerne skalerbare, hvor de største fordele reserveres til de lavestindkomstindivider. Indkomstberettigelse er en nøglefunktion i programmet, fordi det inkorporerer klimahandling. En anden vigtig funktion er byens partnerskab med lokale forhandlere, der også giver kuponerne yderligere rabatter ved udvalgte salgssteder, hvilket sikrer, at cykelkuponerne tilskynder modtagere til at holde pengestrømmen i den lokale økonomi. 🚴♂️💡
Denver’s plan vil ikke fungere perfekt for enhver by. Øget investering i infrastruktur, herunder opførelse og vedligeholdelse af cykelstier samt steder til sikker og lovlig parkering af cykler, er afgørende for at gøre elcykler mere attraktive og sikrere som et almindeligt transportmiddel, men det medfører også høje infrastrukturudgifter; selv en enkelt cykelsti på en mil kan koste millioner af dollars. Men når man tænker på, at transport er den næststørste kilde til emissioner i en by som Denver, hvor 75% af bilerne “køres af én person alene”, og “de fleste pendler er inden for seks miles fra hjemmet”, er omkostningerne det værd.
Når det gælder, hvordan man hurtigt og effektivt reducerer emissioner i byer, kan vi med sikkerhed sige, at elcykler giver den bedste investeringsafkast for at løse dette problem. SAMEBIKE’s elcykler har en lithiumbatteridrevet motor, der hjælper rytteren under kørslen. Mazu dækker kørselsbehov som pendling, fritid, off-road, touring og fragt, hvilket giver en bredere vifte af mennesker mulighed for at foretage flere og længere ture og hjælper med at reducere trafik og emissioner fra traditionelle biler, og prisen er også meget attraktiv.